22.05.2024
Jaki kocioł c.o na drewno zgazowane i pellet ?
Jaki kocioł co na drewno zgazowane i pellet wybrać ?
Ilość kotłów kombinowanych na drewno i pellet sukcesywnie rośnie, gdyż zainteresowanie klientów jest nimi coraz większe. Dają one większe bezpieczeństwo energetyczne bo są na dwa paliwa. Niestety nie każdy model jest wart uwagi gdyż jest wiele konstrukcji bazujących na kotłach stałopalnych starej generacji podrasowanych do nowych wymogów emisji spalin.
Nie daj się oszukać, nie kupuj podrasowanego śmieciucha z palnikiem na pellet
Niestety to prawda, jest wiele nieuczciwych ofert na rynku bazujących na tanich przestarzałych kotłach c.o dostosowanych do nowych wymogów gdzie zamontowany jest palnik na pellet, który najczęściej nie może być uzytkowany rownolegle ze spalaniem drewna. Takie kotły mają:
- małą komorę do drewna, często na 25 cm kawałki, która zapewnia pracę na drewnie parę godzin
- palnik przykręcany z przodu i konstrukcja wymaga jego demontaż do wygodnego użytkowania pieca
- niską ceną oraz wagę bo zaoszczędzono na produkcji kotła i jego komponentach
Szukając solidnego rozwiązania w dziedzinie spalania drewna i pelletu, na pewno warto się zdecydować na klasyczny wariant tj kocioł zgazowujacy drewno oraz szczapy drewna o powiększonej komorze załadowczej.
Dlaczego wybrać kocioł c.o na zgazowane drewno o powiększonej komorze załadowczej czyli tzw kocioł na szczapy drzewa ?
50 cm głęboka komora załadowcza drewna daje możliwości wsadzania polan, klocków i szczap bez konieczności ich siekania na małe kawałki - to oszczędność czasu. Co więcej - fizyka jest prosta = więcej drewna w komorze to dłuższa stałopalność urządzenia dlatego mówi się o takich kotłach, że to piece o wydłużonej stałopalności
Kotły c.o 3 komorowe - z niezależną komorą do drewna i pelletu
Opisywane wielokrotnie w Muratorze, modele kotłów hybrydowych Sigma DUAL mają trzy komory: załadowczą na 50 cm szczapy drewna, ceramiczną do spalania czyli zgazowanie drewna oraz oddzielną trzecią do pelletu. Taka konstrukcja zapewnia optymalne spalanie drewna i pellet bez koniecznośći demontażu czy montażu palnika na codzień. Jest też oczywiście wersja dwukomorowa gdzie palnik na pellet zamontowany jest w drzwiczkach czołowych komory załadowczej - to tańsze rozwiązanie .